AI-generert bilde.

Brukerveiledning

Synkroniser mobilen din mot e-post og kalender

Denne veilederen viser deg hvordan du kan legge til jobb-e-post og kalender på din mobiltelefon.

NB: Vi bytter til ny e-postløsning (ref: https://www.indigo-ikt.no/nyheter/endringer-av-e-post/), og det kan derfor hende du må bruke en annen veileder. Hvis din e-post har blitt flyttet til ny løsning, bruker du denne veilederen: https://www.indigo-ikt.no/faq/hvordan-bruke-outlook-pa-mobil/

iPhone (iOS)

  1. Åpne Innstillinger-appen på iPhone.
  2. Scroll ned og trykk på «E-post» eller «Mail, Kontakter, Kalendere» (avhengig av iOS-versjonen).
  3. Trykk på «Legg til konto».
  4. Velg «Exchange» som kontotype.
  5. Skriv inn e-postadressen og trykk «Neste».
  6. Når du blir bedt om å velge «Konfigurer manuelt» eller «Logg på», velg «Konfigurer manuelt».
  7. Skriv inn passordet for e-postkontoen din og trykk «Neste».
  8. I feltet «Domenenavn\brukernavn», skriv inn «katalog\brukernavn» (erstatt «brukernavn» med det faktiske brukernavnet for din konto).
  9. I feltet «Tjener», skriv inn «outlook.hedmark-ikt.no» og trykk «Neste».
  10. Velg de ønskede synkroniseringsinnstillingene for kontoen, hvis du blir bedt om det og trykk «Lagre».
  11. Du vil få et spørsmål om du vil bruke sikkerhetsinnstillinger. Dette må du gjøre for å synkronisere jobb-e-posten din. Trykk «Aktiver» for å fullføre.

Samsung (Android)

  1. Åpne Innstillinger-appen på Android-enheten din.
  2. Scroll ned og trykk på «Kontoer» eller «Kontoer og sikkerhetskopi» (avhengig av enheten din).
  3. Trykk på «Legg til konto» nederst på skjermen.
  4. Velg «Microsoft Exchange ActiveSync» som kontotype.
  5. Skriv inn e-postadressen og trykk «Manuell oppsett» eller «Neste» (avhengig av enheten din).
  6. Velg «Exchange» som kontotype hvis du blir bedt om det.
  7. Skriv inn passordet for e-postkontoen din og trykk «Neste».
  8. I feltet «Domenenavn\brukernavn», skriv inn «katalog\brukernavn» (erstatt «brukernavn» med de faktiske brukernavnet for din konto).
  9. I feltet «Tjener», skriv inn «outlook.hedmark-ikt.no» og trykk «Neste».
  10. Velg de ønskede synkroniseringsinnstillingene for kontoen, hvis du blir bedt om det og trykk «Neste».
  11. Du vil få et spørsmål om du vil bruke sikkerhetsinnstillinger. Dette må du gjøre for å synkronisere jobb-e-posten din. Trykk «Aktiver» for å fullføre.

Hvorfor Outlook?

Outlook er valgt som e-post- og kalenderløsning for vår organisasjon hovedsakelig på grunn av sin kompatibilitet og sømløse integrasjon med vårt eksisterende IT-oppsett, som er basert på Microsoft 365. Ved å bruke Outlook, sikrer vi en effektiv og problemfri kommunikasjon og samarbeid mellom ulike Microsoft-produkter og -tjenester. Dette kan være vanskelig å oppnå med andre e-posttjenester som kanskje ikke støtter eller fungerer optimalt sammen med vårt IT-oppsett.

Endre hvor ofte e-post skal synkronisere

Du kan selv velge hvor ofte e-posten din skal synkronisere. For å unngå dobbeltbooking og andre uheldige situasjoner, kan det være lurt å sette din konto på telefonen til å synkronisere så fort kontoen din mottar en e-post.

Hvordan du gjør dette, varierer fra telefon til telefon, og det er derfor vanskelig å gi en helt korrekt veiledning, men her ser du en generell veileder for hvordan du kan gjøre dette.

iPhone

  1. Åpne Innstillinger-appen på iPhone.
  2. Scroll ned og trykk på «E-post» eller «Mail, Kontakter, Kalendere» (avhengig av iOS-versjonen).
  3. Trykk på «Hent nye data».
  4. Under «Hent-data», velg ønsket synkroniseringsfrekvens (for eksempel «Manuelt», «Hver 15. minutt», «Hver time» osv.).
  5. Gå tilbake til «Innstillinger» for å lagre endringene. E-postene vil nå synkronisere i henhold til den valgte frekvensen.

Samsung

  1. Åpne Innstillinger-appen på Android-enheten din.
  2. Scroll ned og trykk på «Kontoer» eller «Kontoer og sikkerhetskopi» (avhengig av enheten din).
  3. Trykk på «Exchange ActiveSync» eller «Microsoft Exchange ActiveSync» (navnet kan variere avhengig av enheten din).
  4. Velg e-postkontoen du vil endre synkroniseringsfrekvensen for.
  5. Trykk på «Synkroniseringsinnstillinger» eller «Innstillinger for kontoen» (avhengig av enheten din).
  6. Velg «Synkroniseringsfrekvens» eller «Innstillinger for synkronisering» og deretter velg ønsket frekvens (for eksempel «Manuelt», «Hver 15. minutt», «Hver time» osv.).
  7. Gå tilbake til «Innstillinger» for å lagre endringene. E-postene vil nå synkronisere i henhold til den valgte frekvensen.

 

Kommentarer

4 kommentarer

  • aud marie sier:

    Hei!
    Hvorfor har ikke disse veiledningene skjermdumper som viser hva som menes?

    «Et bilde sier mer enn 1000 ord» og her har vi også muligheten til å fange opp endringer i oppsettet fra leverandørene.

    #36
    • Petter Berg sier:

      Hei Aud Marie!
      Godt spørsmål! Vi opplever at både Android og iPhone endrer sitt design ofte, og dette kan føre til forvirring hvis bildene i veilederen er annerledes enn det du ser på din egen telefon. Selve stegene man må igjennom endres innimellom også, men det er da enklere å vedlikeholde teksten over tid. Hvis det er flere som synes teksten er vanskelig å følge, skal vi selvsagt prioritere dette, og legge inn bilder 🙂
      /Petter

      #37
  • Ilze sier:

    Hei, jeg får ikke åpnet epost hjemmefra. Er der noe jeg får gjort selv eller må jeg kontakte ikt for å få det til?

    #83
    • Petter Berg sier:

      Hei Ilze! Dette kan skyldes flere ting. For å få best mulig hjelp, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med brukerstøtte på telefon 62 56 17 00 eller snakke med en IKT-kontakt der du jobber.
      /Petter

      #84

Legg igjen en kommentar til Petter Berg Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *