Denne veilederen viser hvordan du legger til en manuell bruker.
Hva er en «manuell bruker»? – En manuell bruker er en bruker som ikke er opprettet automatisk ved f.eks. ansettelse. Noen eksempler på en manuell bruker kan være: studenter, innleide konsulenter, praktikanter.
Gå til Tilgangsportalen: Identity Manager Dashboard (hedmark-ikt.no)
Når du har åpnet Tilgangsportalen, trykker du på «Manuell bruker» (1) i valgene på fremsiden.
Du vil nå se en oversikt over registrerte brukere. Denne vil naturlig nok være tom hvis du ikke har registrert en manuell bruker tidligere. For å legge til en ny bruker, trykk på «Ny Ansatt» (2).
Fyll ut skjemaet. De obligatoriske feltene er merket med en rød stjerne. Følg instruksene og trykk «Lagre» (3) når alt er klart.
Når dette er gjort, vil den ansatte du har lagt til få et brukernavn og brukeren vil være synlig under deg i oversikten over brukere. Brukeren
kan også benytte «Glemt passord»-funksjonen ved innlogging dersom telefonnummer ble registrert.
Husk å legg til «IT Bruker» på den manuelle brukeren via Tilgangsportalen for å kunne benytte seg av PC.
PS: Hvis brukeren ikke dukker opp i oversikten etter at du har trykket «Lagre», betyr det at brukeren allerede er registrert. Du kan da finne brukeren under «Personer» og «Brukere» (4) i menyen til Tilgangsportalen, som vist på bildet under:
Kommentarer